Ghid pentru obținerea autorizației de deținere a unui detector de metale
Înainte de toate, trebuie să știi că în România este necesară obținerea unei autorizații specifice pentru detectoare de metale. Deținerea detectoarelor de metale fără autorizație constituie contravenție și se sancționează cu amendă și confiscarea acestora. Fiecare detector se deține cu autorizația lui. Daca ai 7 detectoare, trebuie să obții 7 autorizații. Nu există o limită privind numărul de detectoare care pot fi deținute. Poți să ai câte detectoare vrei, dar ai nevoie de autorizație specială fiecare detector de metale, chiar și cele de mici dimensiuni de tip Pinpointer.
Aici găsești informații concrete, cum ar fi de unde ceri autorizația pentru detectoare de metale și în ce condiții se obține.
Ce trebuie să faci?
În mod normal, întâi cumperi detectorul și apoi ceri autorizația de deținere. Legea nu precizează un termen pentru depunerea cererii de autorizare, dar noi recomandăm să o depui în cel mult 3 zile lucrătoare de la intrarea în posesia detectorului.
Deși, în majoritatea județelor, întâi îți cumperi detectorul și abia apoi depui cererea de autorizare, exista și două județe care fac excepție (Iași și Alba) deoarece organele de poliție au instituit o procedură locală prin care întâi trebuie să le soliciți lor aprobarea de achiziție. Dacă ai domiciliul din cartea de identitate într-unul dintre acestea, ar fi bine ca, înainte de a-ți comanda detectorul, să iei legătura cu ofițerul desemnat pe linie de patrimoniu cultural/arheologic care activează în cadrul Serviciului Investigații Criminale de la Inspectoratul de Poliție al județului.
Mergi la orice unitate ANAF (Finanțele Publice/Trezorerie) și achiți taxa de autorizare în valoare de 10 lei. Din experiență am aflat că nu este o taxă de autorizare anume pentru detectoarele de metale așa că recomandăm să îl rogi pe funcționarul de la ghișeu să îți elibereze o simplă taxă de autorizare sau licențiere, la modul general.
Apoi mergi la Inspectoratul de Poliție al județului și soliciți eliberarea certificatului de cazier judiciar. Acesta se eliberează pe loc și este gratuit. Dacă știi că ai în cazier fapte de braconaj arheologic, detecții ilegale sau trafic ilegal de bunuri culturale, nu are sens să îți cumperi detector pentru că nu ți se va elibera autorizația (sigur, poți să îl deții și fără autorizație, este doar contravenție, nu infracțiune, însă te expui riscului amenzii și confiscării). În rest, din câte știm noi, nu sunt probleme în acest sens.
Mai trebuie să finalizezi dosarul pentru autorizație. De obicei, magazinele care vând detectoare de metale pun la dispoziția clienților și un formular al cererii de autorizare pentru persoane fizice sau pentru persoane juridice, după caz.
Completezi cererea care ți se potrivește și o depui la registratura Inspectoratului de Poliție al județului, însoțită de cele 4 anexe cerute de lege:
-
- Copie act identitate
- Copie factură detector de metale
- Chitanța de plată a taxei de autorizare în original
- Certificatul de cazier judiciar în original
În scurt timp vei fi contactat de ofițerul de patrimoniu care te va convoca la biroul său. Te vei prezenta cu detectorul, cu cartea de identitate și cu factura în original. Este posibil să ți se ia o declarație generică (sau nu), ți se va fotografia detectorul (sau nu), ți se vor verifica documentele și detectorul (să corespundă seria cu factura) și ți se va elibera autorizația de deținere a detectorului de metale.
Descarcă infograficul și salvează-l pe dispozitivul tău!
În felul acesta vei avea la îndemână toate informațiile de care ai nevoie să scoți autorizația pentru detectoare de metale, chiar și atunci când nu ai acces la internet.
Ce trebuie să mai știi?
Sigur, mai sunt multe alte aspecte de avut în vedere odată ce ai intrat în clubul detectoriștilor, dar deocamdată îți urăm succes în procesul de autorizare. Nu uita că ne poți contacta dacă ai nevoie de ajutor să alegi detectorul potrivit și bobinele compatibile. Ne vedem la detecție!